Jak skupić się na najważniejszych zadaniach?

Umiejętność skoncentrowania swojej uwagi na danym zadaniu jest niezwykle ważna. Umożliwia efektywniejszą pracę oraz naukę. To stan, który umożliwia nam podejmowanie takich działań – jakie sobie zaplanujemy.

Koncentracja – dlaczego jest tak ważna?
Proces nauki czy pracy wymaga uwagi. Nie zawsze musimy koncentrować się w 100%. Często wręcz świadomie pozwalamy się rozpraszać – słuchając muzyki czy oglądają „w tle” serial lub film. Musimy mieć jednak świadomość, że w przypadku braku pełnej koncentracji – nasze działania nie są tak efektywne jak mogłyby być. Tym samym, czas nauki lub pracy znacząco się wydłuża.

Doskonałym przykładem jest tutaj porównanie osoby pracującej na etacie i osoby pracujące na akord. W obu przypadkach poziom koncentracji jest całkowicie inny. Kiedy płacą nam na godzinę i nie wymagają konkretnych rezultatów (ścisłych) – nie koncentrujemy się na taką skalę jak ma to miejsce w przypadku pracy na akord (ile wypracujesz, tyle zarabiasz).

Koncentracja, a podzielność uwagi
Wielokrotnie można się spotkać z takim stwierdzeniem jak „potrafię skoncentrować się na kilku rzeczach na raz”. To wyrażenie jest błędne, gdyż definicja „koncentracji” zakłada skupienie uwagi na JEDNEJ rzeczy.

Podzielność uwagi to nic innego jak szybkie zmienianie swojej uwagi na innej rzeczy. Oglądając film, rozmawiając i jednocześnie odpisując komuś na „e-maila” nie jesteśmy w stanie wychwycić wszystkiego. Możliwe jest to tylko wtedy, gdy w pełni skoncentrujemy się na danym zadaniu.

Mało tego, czas realizacji konkretnych zadań będzie krótszy jeśli rozdzielimy je na trzy części (nie będziemy realizować ich jednocześnie).

Jak skupić się na najważniejszych zadaniach, czyli wzmacnianie koncentracji od A do Z!
Koncentracja to proces, którym można zarządzać. Wypracowywanie zdolności i eliminowanie zaburzeń koncentracji wymaga zaangażowania i cierpliwości. Efekty nie przychodzą natychmiastowo.

  1. Odżywianie
    Zastanawiasz się jaki wpływ ma Twoja dieta na koncentrację? Ogromny! Odpowiednio zbilansowana dieta pozwala wypracować prawidłową kondycję fizjologiczną i psychologiczną organizmu. Odżywianie stanowi podstawę procesu wzmacnia koncentracji.
  2. Aktywność fizyczna
    Podobnie jak dieta – ma ogromny wpływ na pracę i funkcjonowanie naszego organizmu. Zwiększa dotlenienie komórek mózgowych i doprowadza do poprawy zdolności intelektualnych, pamięci oraz koncentracji.
  3. Regularny rytm dobowy
    Stałe pory wstawania i zasypiania są kluczowe dla pracy naszego organizmu. Pozwalają na pełną regenerację i zachowanie równowagi.
  4. Czas snu
    Minimalna ilość snu dla osoby dorosłej to 7,5 godziny. Warto również zadbać, by proces wybudzania zachodził w odpowiednim czasie, tj. fazie REM.
  5. Realizuj zadania poprawiające koncentrację
    Udowodniono, że wszelkie zadania poprawiające koncentrację – począwszy od jogi, poprzez wykreślanki, a skończywszy na sudoku – przyczyniają się do wzmocnienia koncentracji organizmu.
  6. Stosuj odpowiednią suplementację
    Zastosowanie środków farmakologicznych i naturalnych suplementów diet to rozwiązanie, które coraz częściej jest uskuteczniane. Czy jest skuteczne? Owszem, jako asysta dla diety – jak najbardziej.
  7. Stosuj przerwy
    Nie można koncentrować się na zadaniu przez 8 godzin. Przerwy są jak najbardziej wskazane. Ich długość i częstotliwość jest zależna od możliwości Twojego organizmu. Zacznij od krótkiego czasu koncentracji i długich przerw. Zmieniaj tę proporcję wraz z nabieranymi umiejętnościami.
  8. Dbaj o relaks
    Zrelaksowany organizm, wolny od czynników stresogennych – pracuje znacznie wydajniej. Zadbaj o to, by każdego dnia zwiększyć poziom endorfin w organizmie (tzw. hormon szczęścia).
  9. Planuj, notuj, działaj
    Zadaniowe podejście do zadań sprawia, że łatwiej nam jest ukierunkować własną koncentrację. Dzięki solidnemu planowi (uwzględniającego przerwy, czas działania itd.) możemy efektywniej zarządzać naszą koncentracją i czasem.
  10. Nie bój się eksperymentować
    Pracuj w różnych warunkach. Ucz się w różnych pozycjach. Zobacz co będzie dla Ciebie najlepsze. Jedni najlepiej koncentrują się słysząc delikatny szum fal, inni wymagają perfekcyjnej ciszy.

„Nauka” koncentracji, czyli pomocne zadania i ćwiczenia
Kiedy zastosujesz się do powyższych wskazówek, możesz przejść do realizacji konkretnych zadań wspomagających procesy skupiania uwagi. Istnieje wiele różnych, ciekawych zadań, które wręcz można określić mianem rozrywki/rekreacji.

Najlepszym tego przykładem jest joga. Wiele pozycji i ćwiczeń w tej technice ma przełożenia na naszą koncentrację. Przykładem tego może być „pozycja drzewa” lub „trataka”.

Efektywne okazują się wszelkiego rodzaju zagadki intelektualne wymagające skupienia uwagi. Mowa tu między innymi na wykreślankach, sudoku, wyłapywania ciągu liczb i liter. Ważne, aby ćwiczenia były proste i pozbawione rozpraszaczy.

Pamiętaj: ćwiczenia na koncentrację powinny być realizowane kompleksowo. Oznacza to, że efektywne będą tylko wtedy, gdy zadbamy o wszystkie elementy przedstawione w akapicie „jak skupić się na najważniejszych zadaniach).

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*