Joga – poznaj swoje ciało i umysł

Czy wiesz, że ćwiczenia jogi uskutecznia prawie 20% Polaków? To efektywne rozwiązanie, które pozwala na całkowite odprężenie, zarówno ciała, jak i umysłu. Joga to proces wyciszania świadomości, zagłębiania się w duszę i rozumienie ciała. Pozwala między innymi poprawić koncentrację oraz ogólny, fizjologiczny stan zdrowia.

Joga i jej wpływ na pracę mózgu
Wiele osób błędnie zakłada, że joga to ćwiczenie tylko i wyłącznie uelastyczniające ciało. To znacznie więcej. Udowodniono bowiem, że joga oddziałuje pozytywnie na mózg, a mianowicie:

  • Dotlenia komórki nerwowe, które sprawiają, że procesy w mózgu są znacznie efektywniejsze.
  • Zapobiega tzw. starzeniu się mózgu.
  • Zapobiega demencji.

Wielokrotne badania dowiodły, że efekty regularnego ćwiczenia jogi mają wpływ na koncentrację, pamięć oraz zdolności intelektualne. Czy można oczekiwać czegoś więcej?

Joga – ćwiczenia, które poprawią Twoją koncentrację, pamięć i myślenie
Co oczywiste, nie każda technika wykorzystywana w jodze, ma wpływ na pracę naszego umysłu. Tylko niektóre ćwiczenia są w stanie pozytywnie wpłynąć na koncentrację. Oto one:

Pozycja drzewa:

  1. Stań na twardym podłożu.
  2. Nogi powinny być rozstawione na szerokość bioder,
  3. Jedną nogę unieś i oprzyj na udzie (wewnętrznej stronie) drugiej nogi.
  4. Unieś ręce i złącz dłonie nad głową.
  5. Oddychaj głęboko.
  6. Zmień nogę po kilkunastu sekundach.

Trataka:

  1. Umieść dowolny, ciemny obiekt na wysokości wzroku.
  2. Skupiaj pełnię uwagi na nim przez 1-5 minut (w zależności od Twoich możliwości)
  3. Jednocześnie – koncentruj się na własnym, naturalnym oddechu.
  4. Wydłużaj czas pełnego skupienia.
  5. Stosuj ćwiczenie codziennie (do dwóch sesji na dobę).

Joga na koncentrację – jakie efekty?
O ile w przypadku jakichkolwiek innych efektów (np. uelastyczniania ciała) – rezultaty są w jakimś stopniu mierzalne, o tyle w przypadku koncentracji – trudno dokonać jakiegokolwiek pomiaru. To jednak nie powinno stanowić dla nas problemu.

Trataka czy „pozycja drzewa” to ćwiczenia, które polecane są niemal przez każdego instruktora. Co do ich skuteczności, nie ma żadnych, absolutnie żadnych wątpliwości.

Nie spodziewaj się jednak natychmiastowych rezultatów. Oba ćwiczenia dają efekty dopiero wtedy, gdy w pełni opanujemy własny oddech. Pamiętaj o wydłużaniu sesji (im większe możliwości koncentracji, tym dłuższa sesja treningowa).

Joga na koncentrację – czy warto?
Wiele słów krytycznych skierowanych ku jodze to efekt niewiedzy. Nie ufamy temu rozwiązaniu bo wydaje się banalne i nie jest dobrze rozumiane. To jednak błędne założenia. Wszak, wielokrotne badania na próbie wielu osób dowiodły, że joga ma ogromny wpływ na pracę naszego umysłu, pamięć oraz koncentrację.

W naszej ocenie – trening jogi na koncentrację to strzał „w 10-tkę”. Przynosi zaskakujące dobre efekty – pod warunkiem, że trenujemy regularnie i z odpowiednim nastawieniem. Joga to technika, której nie możemy „odbębnić” – wymaga od nas zaangażowania, maksymalnego skupienia, regularności i przede wszystkim – wyciszenia.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*